Technology, efficiency and fuels
Innovative tilgange til at opnå netto-nuludledning
Dette afsnit beskriver vores indsats for at dekarbonisere vores flåde og minimere indvirkningen på luftkvaliteten ved hjælp af avancerede teknologier, energieffektivitet og vedvarende brændstoffer. Vi fokuserer på bæredygtige strategier for at reducere udledningen og støtte et renere miljø, idet vi tilpasser vores drift til bredere mål om at reducere vores CO2-fodaftryk og forbedre luftkvaliteten gennem innovation og ansvarlig ressourceanvendelse.
SKIBSDESIGN, MOTORTEKNOLOGI OG BRÆNDSTOF
For at nå vores mål om netto-nuludledning er vi nødt til at bruge brændstof fra vedvarende kilder.
Brændstoffer fra vedvarende kilder kan udlede betydeligt færre drivhusgasser sammenlignet med fossile brændstoffer i hele deres livscyklus. Ved at erstatte fossile brændstoffer med vedvarende reducerer vi mængden af kuldioxid og andre drivhusgasser, hvilket er afgørende for at bekæmpe klimaforandringer og opfylde de globale klimamål.
Der findes vedvarende brændstoffer, men de skal være kommercielt levedygtige, både hvad angår tilgængelighed og omkostninger. At skabe den rette infrastruktur og skala for vedvarende energi vil kræve en fælles indsats fra energileverandører, regeringer, skibsværfter, ikke-statslige organisationer (NGO'er) og andre offentlige og private organisationer.
Vi mener, at der er brug for en kombination af forskellige teknologier og brændstoffer for at opnå netto-nuludledning. Derfor investerer vi i forskning og udvikling, i skibsdesign, forbedret energieffektivitet og andre nøgleteknologier som f.eks. innovation inden for brændselsceller.
Når vi overgår til vedvarende brændstoffer, er vi nødt til at sikre, at vi bevarer fleksibiliteten i denne periode. Vores nye skibe har brændstoffleksibel motorteknologi, der kan køre på konventionelle brændstoffer og LNG for at lette overgangsperioden, når vedvarende brændstoffer bliver tilgængelige.
Fossil LNG giver øjeblikkelige fordele sammenlignet med konventionelle skibsbrændstoffer ved at reducere udledningen af drivhusgasser med op til 20 % (CO2e well to wake) og samtidig reducere den lokale luftudledning betydeligt (99 % mindre svovloxider (SOx) og 99 % partikeludledning og op til 85 % mindre kvælstofoxider (NOx)). Det er et transformerende brændstof, der gør det muligt at bruge drop-in bio-LNG og syntetisk vedvarende LNG, som yderligere kan reducere drivhusgasudledningen fra well-to-wake med mere end 80 %.
Vi er klar over, at metanudledningen fra LNG-drevne skibe kræver opmærksomhed. Vi arbejder aktivt på at reducere dette gennem et tæt samarbejde med motorproducenter og andre organisationer, bl.a. ved at se på nye motordesigns og på, hvordan disse motorer fungerer. Nylige uafhængige undersøgelser har allerede registreret betydelige reduktioner i metanudslip fra den seneste generation af dobbeltdrevne motorer på vores LNG-skibe. Læs mere om dette
MSC Euribias rejse med netto-nuludledning
I juni 2023 gennemførte vores flagskib MSC Euribia verdens første krydstogt med netto-nuludledning på sin jomfrurejse fra St Nazaire i Frankrig til København i Danmark.
MSC Euribia opnåede denne milepæl ved at bruge bio-LNG og anvende massebalance. I løbet af den fire dage lange rejse klarede MSC Euribia sig 11 % bedre end sin digitale tvilling - et virtuelt skib, der gengiver den optimale energistrøm og -udnyttelse om bord - og opnåede en samlet besparelse på 43 tons brændstof. Optimale hastighedsprofiler, rutevalg, trim og motorkonfiguration samt en streng optimering af energiforbruget om bord, herunder HVAC, kabys og belysning, betød, at MSC Euribia aldrig behøvede at bruge mere end to af sine fire tilgængelige motorer i løbet af rejsen. Desuden blev al den nødvendige varme til kabyssen, varmesystemerne og det varme vand om bord genvundet fra MSC Euribias motorer, hvilket betød, at der ikke var behov for at bruge kedlerne under hele rejsen. Det var muligt at opnå netto-nul-emissioner ved at bruge bio-LNG som brændstof.
SKIBSDESIGN, MOTORTEKNOLOGI OG BRÆNDSTOF

ENERGIEFFEKTIVITET
Energieffektivitet er en vigtig del af vores indsats for at reducere udledningen af drivhusgasser. Initiativerne omfatter installation af LED-belysning, varmegenvindingssystemer, antifoulingmaling, der reducerer luftmodstanden, sejlads ved lavere hastigheder og optimering af skibets trim (balance).
Driften af varme-, ventilations- og kølesystemer er en af de mest energiintensive aktiviteter om bord. Vi maksimerer energieffektiviteten gennem selvjusterende varme-, ventilations- og klimaanlæg, som påvirkes af et stort antal sensorer, der er installeret rundt omkring på skibet.
Som et resultat af vores energibesparende indsats er vi blevet certificeret i henhold til ISO 50001. Vi er godt på vej til at opfylde branchens mål om at reducere kulstofintensiteten med 40 %, hvilket er langt foran målet for 2030 (se diagrammet her 2008-2023). ISO 50001 beskriver kravene til etablering, implementering, vedligeholdelse og forbedring af et energiledelsessystem. Det giver os mulighed for at følge en systematisk tilgang til at opnå løbende forbedringer af energipræstationen, herunder energieffektivitet, anvendelse og forbrug.
Strøm fra land
Som en vigtig del af vores strategi for at sænke udledningen og reducere den potentielle forurening på de destinationer, vi besøger, har vi siden 2017 installeret landstrøm som standard på alle vores skibe og har et eftermonteringsprogram for ældre skibe. Det giver vores skibe mulighed for at koble sig på elnettet i havnen ved kajen og slukke for skibets motorer. Brug af landstrøm er til gavn for havneområder og lokalsamfund, fordi det reducerer luftforureningen fra skibe ved kaj, som ellers ville brænde brændstof af for at få energi.
Det reducerer også støjforureningen og skaber et mere støjsvagt miljø. Landstrøm understøtter også lokale energimarkeder og kan reducere udledningen af drivhusgasser, hvilket bidrager til indsatsen mod klimaforandringer.
Ved udgangen af 2024 vil mere end 70 % af vores flåde have adgang til landstrøm, og vi arbejder tæt sammen med havne og lokale myndigheder for at sikre tilstrækkelig infrastruktur på land. Vi har for nylig underskrevet en aftale med Cruise Baltic om adgang til landstrøm i Østersøregionen og ser frem til yderligere aftaler på verdensplan. Designet af vores nye passagerterminaler i Barcelona og Miami omfatter landstrømsinfrastruktur. De udfordringer, vi står over for i øjeblikket, er den begrænsede tilgængelighed af landstrøm, men vi vil altid bruge den, når den er tilgængelig for os.
Digitalisering
Digitale teknologier kan hjælpe os med at opnå yderligere betydelige energibesparelser. I 2024 lancerede vi et nyt værktøj til optimering af krydstogtsrejser - OptiCruise - for at gøre det muligt at integrere effektivitetstiltag i planlægningsprocessen. Når der nu planlægges nye ruter, flere år før de gennemføres, gør denne model det muligt at tage højde for mange faktorer, der påvirker en rutes effektivitet, herunder rækkefølgen af havneanløb, afgangs- og ankomsttider i havnene, skibets hastighed, destinationernes tiltrækningskraft og deres appel til en feriegæst, landudflugter og driftsomkostninger som brændstof, havneafgifter og madleverancer, når den detaljerede tidsplan udarbejdes.
Derudover bruger vi et energiovervågningssystem på alle vores skibe. Oceanly Performance indsamler og analyserer tusindvis af datapunkter fra driften om bord, så der løbende kan foretages justeringer for at forbedre den samlede effektivitet.
ENERGIEFFEKTIVITET
